fredag, januar 18, 2013

Statusrapport fredag kveld


Fyr i peisen. Check. Deilig, kaldt vann, beina høyt, og Melissa Horn på anlegget. Check. Ryddig stue og putene "ferdig-fluffet" i sofaen. Check. Sovende barn. Check.

Jeg nyter noen minutter med voksentid etter en uke som har vært ganke heavy. Mye alene med barna pga hektisk jobbuke for min kjære, i tillegg har Jesper vært syk siden onsdag morgen. Jeg hadde aldri i mitt liv før jeg fikk barn trodd det skulle være slitsomt å ta seg av kombinasjonen sykt barn, baby som krever sitt, hus, hjem og seg selv på en gang. (Gi meg heller en skoleklasse på 20 elever. Piece of cake i forhold!) Det er noe med at man blir så innmari stuck. Inne hele tiden. Ingen sosial omgang. Få pauser. Dårlig søvn. Bekymring og intens omsorg i skjønn forening. Man blir bare veldig på alerten døgnet rundt, samtidig som det er noe hele tiden; måle tempen, gi smertestillende, finne kald klut, trøste, kose, finne frem mat, komme med et glass vann, amme, stelle bleier x antall ganger, gi oppmerksomhet, sjekke tempen igjen, stilne gråt, bysse, sette på klesvask med 7,5 kilos baby i bæresele på magen (og en liten hjelper på slep), lese bok, finne frem tegnefilm, sette frem mat igjen, bære baby, rydde, prøve å rekke å gå på do selv, ikke minst få spist... Sitte litt ned. Kanskje få litt voksentid? Men nei - der ropte det visst fra barnerommet. Puh! Det er lov å innrømme at slike dager tar på, selv om jeg er både englemamma og uendelig takknemlig for barna mine.

Nå er heldigvis Jespersen så godt som bra igjen. Bli-frisk-dagen bærer alltid preg av lettelse, glede og enormt rastløs treåring som ikke har vært ute og lekt på flere dager. Jeg skal innrømme jeg er rimelig sliten (OG lei hottentottsveis og hybelkaniner), men ser frem til bedre dager. Jeg har sett begge søstrene mine idag (hurra!), og det er duket for helg! (Dobbelt hurra!)

Note to self: Være takknemlig for alle fine friskedager uten sykdom!

GOD HELG! :)



PS! Stem gjerne på meg igjen på Foreldremanualen sine sider - HER. Jeg er nominert i kategorien Mest Velskrevne Mammablogg. Man kan stemme hver dag! :) Tusen takk til dere som stemmer på bloggen min! Og takk for varmende kommentarer under her!

9 kommentarer:

Camulen sa...

Jeg har også vært hjemme med sykt barn siden onsdag. Det er utrolig slitsomt! Det er, som du også sier, det at man er så bundet som gjør det slitsomt tror jeg. Følelsen av at det er JEG som må ta ansvaret liksom! Husker godt første gang jeg hadde sykt barn - for ca hundre år siden...! - at jeg tenkte at "Hvor er mamma?! Det er jo hun som tar seg av syke barn, ikke jeg! Jeg er jo ikke stor nok til det!!" :o)

Det er lov å si at man blir sliten av å ta seg av syke barn, friske barn, hus og hjem. Skulle bare mangle, for det er jammen litt av en jobb!

Håper dere holder dere friske nå. Her i huset er vi mye bedre, og i morgen tar jeg meg en liten husmor-helg på våre hjemtrakter. :o) God helg!

Anonym sa...

Jeg skjønner alt du skriver og det er godt at det er forbigående og flest av de friske dagene. Har bare lyst å komme med ett hjertesukk fra en av mange alle alenemødre som kjenner på følelsen av å være "stuck" hver dag. Både gjennom "friske og syke" dager! Vi må ta vare på hverandre og legge lista på ett nivå som gjør at vi hverken trenger å streve med å komme over, eller gå limbo under!
Lykke til!

Jona (Mammalivet i Berlin) sa...

Uff ja, det samme sier jeg til meg selv når vi har sykdom i hus: HUSK på dette når de er friske og sett pris på det!

Linda G - www.mammalinda.com sa...

Å, skjønner godt hva du mener!! Bodd hos tanta mi denne uka og hjulpet til med tre syke barn pluss min egen! I tillegg skal to av de ha medisiner hver tredje time døgnet rundt, og alle er grinete og sutrete. Phu, tar virkelig på ja!

Anonym sa...

Hvilken blogg er din? Tenkte jeg skulle stemme:-)

Audny sa...

Hei! Har stemt på deg og håpe virkelig du vinner;-). Har fulgt bloggen din siden vår 2011 , rundt den tida dere mista jenta deres. Spesielt dine refleksjoner rundt sorg og tapte drømmer har truffet meg dypt inn i hjerte, og gitt meg mye.TAKK <3. Audny

annikken - osloliv sa...

Å, kjenner meg igjen, bortsett fra at her er det jeg som har vært dårlig med oppkast og feber hele uka, og det er jammen tusen ganger mer slitsomt å være syk selv når man samtidig skal passe et barn! Melkeproduksjonen gikk også merkbart ned og han våknet derfor mye oftere enn vanlig på natta i tillegg og ble liksom aldri mett. Men samtidig er jeg glad det er jeg og ikke han som var syk!

Nå har vi noen timers barnevakt, melka er tilbake og energien er som vanlig. Setter sånn pris på det.

Ellers skal jeg stemme på deg som bare det fremover - du fortjener å vinne!! Jeg er ikke så flink til å kommentere her, men er alltid glad når du oppdaterer bloggen! Blir spennende å lese om hva hvordan det går med Emil, jeg surfer litt rundt på nettet om leggerutiner om dagen...skriv gjerne litt om hva dere gjorde med Jesper også, om du vil:) Også brukte jeg flytips med baby-lista di masse da vi forrige helg var ute på tur for første gang! :)

Anonym sa...

Hei kjære vakre Am. Endelig fikk jeg satt meg litt ned å fikk lest litt på bliggen din ,og gratulerer virkelig med nominasjonen.Jeg skal såklart stemme og håper du vinner,du skriver så godt og jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver.Treffer meg mange ganger. Tenkt på deg og savner deg. Har så lyst til finne på noe men er så sliten ,så når våren nærmer seg må jeg virkelig få kommet meg mer ut,STUCK ja det kan jeg ialle fall kjenne meg igjen i.Men du klarer alikevel å få til så mye .Stolt av deg. klemmer fra camilla<3

Tamsin North sa...

Nå er jo jeg hjemmeværende med to småttiser hver dag, og jeg kjenner at jeg får litt motstridende følelser av det du sier. På den ene siden så er det godt å få anerkjent at jovisst jobber jeg! Og jovisst er det ikke alltid greit med dager uten voksenkontakt og mulighet til å ta seg en tur ett eller annet sted pga. syke/små/sovende barn. Men samtidig er jo dette det livet og den "jobben" jeg har valgt for meg og mine, og jeg synes jo ikke det er synd på meg på meg som har det sånn - med eller uten hottentottsveis :) Jeg synes rett og slett jeg er litt heldig som kan "bare" være mamma i noen år.

Bare et par tanker fra meg, og slett ikke ment for å lage krig i kommentarene dine. God bedring til dere!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Antall besøk på bloggen