tirsdag, januar 15, 2013

Menneskers ulike liv


Jeg satt her en dag og tenkte på hvor ulike liv vi mennesker lever. Basert på hvilken familie vi er oppvokst vi, hvor i verden vi bor, hva slags økonomi vi har, hvilke talenter som vokser frem, hva vi interesserer oss for, hvilke bevisste og ubevisste valg vi tar, hvordan vi ser ut, hvordan vi ser på oss selv, om vi har selvtillit eller ikke, hva slags verdier som er viktige for oss, hvilket livssyn vi har, hvilke muligheter vi blir gitt, hvilke muligheter vi tar til oss, hva slags forhold vi er i, om vi er omgitt av positive mennesker eller mennesker som drar oss ned, hva slags barn vi har, hvor mange barn vi har, hvilket lokalmiljø vi bor i, hva vi anser for å være viktig, hva som fenger og tiltrekker oss, hvilke mål vi setter oss, hvilke muligheter vi gir avkall på, hvordan vi prioriterer tiden vår... Puh!


Og dette er bare en liten del av alle faktorene som er med på å bestemme livet vårt. Noe velger vi selv, andre forhold innvirker på livene våre enten vi vil det eller ei. Og tenk så mye forskjellig vi kan fylle livene våre med! Fascinerende og forunderlig. Mennesker er forskjellige, og alle fyller livene sine med ulike ting.


Med venner, gode relasjoner, naboskap og smil. Med høye idealer, ingen idealer, drømmer, fremtidsplaner eller mål. Med tårer, latter, refleksjon, ettertanke og følelsesutbrudd. Med sinne, bitterhet, mørke og avmakt. Med karriere, reiser, shopping, språkutvikling, aviser, filmer eller nyhetsoppdateringer. Med bøker, teater, klassiske konserter, kafeliv og hyller fulle av musikk. Med tillit, troen på det gode i mennesket, mistillit eller lukkede dører. Med takknemlighet, undring, ydmykhet og åpenhet. Med fordommer, sneversynhet, skepsis og kritiske holdninger. Med rockefestivaler, lytting til radio, blogging, magasiner, kinokvelder og tv-titting. Med fotografering, bilderedigering, språkkurs eller golf. Med fotball, ski i marka, bodypump, styrketrening, joggeturer, sofasliting eller timer hos sangpedagog.


Med stress, langsomhet, tilstedeværelse eller en følelse av å spvidt henge med. Med tro, med tvil, med mangel på tro, med likgyldighet. Med dataspill, skrivekurs, fjellklatring, fallskjermhopping, gourmetklubb, strikking, cellotimer eller sjakk. Med venninnekvelder, turer med gutta, naturopplevelser, øl i solveggen, magedans, kokkelering, vinsmaking, snowboard og konkurransedans. Med bønn, ritualer, vaner og uvaner. Med familiemiddager, brevskriving, diskusjoner og meningsutvekslinger. Med fest og moro, moderat inntak av alkohol, mindre moderat inntak av alkohol, nachspiel, sjekking eller one night stands. Med dating på nett, flørting, familieliv, trofasthet eller utroskap. Med løgner, bortforklaringer, ærlighet, sårbarhet eller fasadeflikking.


Med hjemmespa, neglefiling, navlebeskuelse, estetikk, fjas og overfladiskhet. Med grådighet,  begjær, fråtseri eller spartanske idealer. Med dypsnakk, fortrolige møter, forknytthet eller nysgjerrighet i forhold til fremmede. Med perfekte barnebursdager, kreativitet, hobbyverksteder, bollebaking og varm kakao. Med ønsket om å bli foreldre, mammarollen, papparollen, gleden ved å være besteforeldre eller håpet om å bli det. Med kroppshysteri, trening, avslappet forhold til egen kropp eller sjenanse.


Med hytteliv, båtturer, bobilturer, leilighet i utlandet eller sykkelturer i lokalområdet. Med sladder, prinsippfasthet, vingling, usikkerhet eller regelrytteri. Med opera, folkemusikkaftener, jazzfestivaler eller lavmælte konserter på små utesteder. Med rydding, rot, systemer eller kaos. Med oppussing, renovering, husbygging eller stadig flytting. Med aktivitet i turistforening, vel, kirke eller forening. Med kverrulering, besserwisserholdning, overbevisning eller frykt. Med angst, tvangstanker, hypokonderi og dystre tanker. Med arbeidsnarkomani, deltidsjobbing, latskap eller ønsket om jobbskifte. Med lyshet, letthet, optimisme, pessimisme, slendrianholdning eller apati. Med sorg, med glede - og med alt midt i mellom.


Jeg kunne fortsatt i det uendelige (og noen har kanskje falt av lasset allerede), men jeg er fascinert av hvor ulike liv vi mennesker lever. Det er jo en viss naturlighet i det, men når jeg begynner å se rundt meg, studere folk på bussen, svinse innom noen blogger eller tenke på mennesker jeg kjenner, synes jeg det er spennende å dvele ved tanken på alle de liv som leves rundt meg. Det fører meg gjerne videre til refleksjoner rundt mitt eget liv, hvorfor ting er som de, og igjen videre til hvilke faktorer jeg kan påvirke og hvilke som bare er der. Hva fyller jeg livet mitt med? Hva er mitt liv?


Spennende, forunderlig... og interessante greier. Er det flere hobbyfilosofer der ute som tenker i lignende baner? Vel, nå gjør du kanskje det.



Av mangel på noe annet, slang jeg med noen bilder fra Italiaturen vår høsten 2011. Kan jo bare si det slik at akkurat nå lengter jeg etter nye, fine ferieturer med familien min. På den turen var Emil bare en tanke (det vil si - han var et faktum noen uker senere), Amélie var med oss i hjertet, og Jesper var i høyeste grad en aktiv krabat på ferietur. 

3 kommentarer:

lammelaartanker sa...

Det er spennende å la slike tanker utvikle seg. Hvordan påvirkes vi at hva slags fysisk miljø vi vokser opp i? Hva gjør naturen eller asfalten med vår forståelse av oss selv?

Gjennom bloggingen er det lett å møte andres liv, noen ganger gir det større forståelse av hva slags liv vi lever selv.

Englepappa sa...

Puh, det var mange ulike ting å velje mellom! Og nokon av dei passar på meg, andre slett ikkje. Nokon passar av og til, nokon passar heile tida... og nokon skulle eg ynskje passa betre, andre mindre.

Akkurat no vel eg... Fruktsalat og sitcom på tv saman med konemor! God natt!

mali-mo sa...

Er godt det, og viktig synes jeg, å stoppe opp av og til, og tenke over seg selv, sine valg (besvisste og mer bevisstløse) og sitt liv. Og hvordanman igjen er med på å forme andres liv. Store tanker, når man begynner å følge dem. Men viktig!

Her blir det fotbad nå. Og neglelakk på tærne. Et lite nyttårsforsett om å gjøre en liten unyttig ting for meg selv og for bare min egen del, noe som gjør meg glad, hver eneste dag ;) Trenger det ekstra idag, er helt gåen;)

God klem til deg!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Antall besøk på bloggen