torsdag, januar 31, 2013

Leserspørsmål: Den turkisblå veggen på vaskerommet

Jeg har fått spørsmål om fargen på den gamle rupanelveggen på vaskerommet. Dette innlegget er adressert deg, Marthe, pluss andre som lurer på det samme. Som dere har fått med dere, har jeg i mange år vært fryktelig glad i lys turkisblå. Det er et eller annet med den klare, duse fargenyansen som tiltaler meg.


Inspirasjonen til å ha en panelvegg i denne fargen, stammer faktisk fra en gang jeg var på UnitedBakeries i Oslo. Dere som har vært der - er ikke denne fiiin? Da vi skulle ta fatt på renoveringen av vaskerommet, jobbet jeg fælt med å finne rett nyanse. Jeg hadde bare et fjernt minne i hodet, så jeg tok utgangspunkt i dette. Noen prøvelapper og oppstryksprøver senere, malte vi første strøk. Husker det første strøket ble altfor blå'lig. Belysning har ALT å si. Det bar tilbake til Maxbo, og på et eller annet vis fikk vi etterblandet oss fram til den perfekte nyansen. 

I ettertid fant jeg ut at fargen var veldig lik den vi hadde brukt på barkrakkene på kjøkkenet, bare med litt mer grønnskjær. Jeg kunne sånn sett tatt utgangspunkt i denne, dvs fargekoden S 2010-B50G. (For tiden har vi bare én barkrakk pga en matglad fyr med Ikea minikjøkken...)


Jeg er usikker på om vi har spart på malingspannet med vaskeromsfargen. Håper det! Skal få min kjære til å dobbeltsjekke i morgen. Finner jeg ikke dette, kan du ta utgangspunkt i barkrakkfargen og eventuelt blande i ørlitte grann mer grønt. (Men bare litt...)

Lykke til!

1 kommentar:

marteshjem.blogspot.no sa...

Hei.
Tusen takk for svar! Tror nok jeg må sjekke ut denne fargen, den er bare helt nydelig! Utfordringen blir nok at det nå er rød/brune fliser på gulvet, noe jeg ikke vil ha, men vi hadde ikke tenkt å legge nye. Så får se hvilke alternativer jeg har. Kanskje jeg kan male de..
Ha en fin dag - å nok en gang takk for svar.
Marte

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Antall besøk på bloggen