torsdag, mai 20, 2010

Interiør: Barnerom


For litt siden lovte jeg å lage et interiørinnlegg med bilder fra Jespers rom. Er det noe jeg har kost meg med, så har det vært å innrede barnerommet!


Selve oppussingen gjorde vi i 2008.  For at det skulle passe både til gutt og til jente, og tilfelle vi skulle få behov for å lage et rendyrket gjesterom noen gang, valgte vi nøytrale farger. Vi har brukt Jotuns Lys antikk på vegger og kritthvitt på lister og tak.

Huset vårt er fra 1962, og det var utbredt med  innebygde skap i dette tiåret. I huset vårt både er det - og har det vært - massevis av dem. Vi valgte å beholde skapet på Jespers rom, men malte det innvendig og utvendig i nye farger.


Gammelt bilde. Innholdet er forandret nå, men får oppdatere med nyere og flere bilder etterhvert :)

Skroget går i ett med veggene og er malt i lys antikk. Dørene er malt kritthvite, og inni har vi valgt en lysegrå farge.


Da vi så en liten guttetass på ultralyden, fikk jeg fart på barnerommet. Innredningsdetaljene har sakte, men sikkert kommet på plass. (HER finner du et innlegg med de første babyromsbildene.)


Det er jo i grunnen litt av sjarmen; å bruke tid på interiør og innredning. Plutselig finner man en kanin eller en boks med de rette fargetonene. En dag dukker et gammeldags fly opp. På sommerferie finner man bokstaver og en liten koffert, og lyslenken har kanskje ligget klar i en kasse lenge.


Mange av Jespers ting - som pledd, bokser, småmøbler og rammer - har jeg i grunnen ruget på siden før han ble født. Når man først har landet på hvilke farger man vil ha, er det utrolig moro å finne ting og tang som passer inn! Tålmodighet er stikkordet!


I begynnelsen hadde jeg en ekstra stelleplass på kommoden (- forøvrig kjøpt på Ikea). Nå har jeg plassert Jespers sko og tøfler på rekke og rad istedet. Blir varm om hjertet når jeg ser bittesmå sko. *Sukk* Fra venstre: Skinntøfler (passerer på gode dager), rutete "pyntesko" med borrelås (er maks på i 10 sekunder), sokkesko i ull (Jespers favoritt - brukt hver dag siden han var 4 mnd), shetlandstøfler (spark av-spark av!) og Puma-sko (passer til sommeren kanskje?).


Til høyre for kommoden, har jeg en fin kurv til alle teppene hans. Oppi her, finner man både ullpledd, leketeppe, helsetepper og andre bomullspledd.


Noen av krikene og krokene er jeg ferdig med, andre deler av rommet mangler enda prikken over i'en. For eksempel har jeg ikke hengt opp noe over sengen enda. Vurderer et stort lerretsbilde av barna i barselgruppa (Vi tok bilder av alle sammen for litt siden) eller en tallerkenhylle med barnebøker. Jeg er gift med en snekker, jeg vettu, så sender evt oppdraget til han. Elsker "tallerkenhylle-konseptet", samtidig som jeg synes det har blitt litt for vanlig rundt omkring. Hm. Får tenke litt før jeg henger opp noe.


Senga er Mr Amélie sin gamle barneseng. Har postet et innlegg om den tidligere - HER. Ved siden av senga står en liten barnestol i originalfarge som jeg har arvet etter farfar og farmor. I disse dager er det litt spesielt å tenke på... På stolen, har jeg en liten lampe kjøpt på Notre Dame i København og noen musetøfler Jesper har fått i gave av mormoren sin.


Ved endestykket, har vi en liten puff. (Puff nr 2 står på soverommet vårt, kan sees HER og hører egentlig til nattbordene vi har arvet etter mamma og pappa.) Om Jesper-akrobaten sover i skuvseng uten høye kanter? Å nei, du! Da vi byttet til sprinkelseng inne på vårt soverom, kastet vi ut gjestesenga som stod på barnerommet og gav plass til den lille skuvsenga. Slik så det ut da vi hadde gjesteseng der inne:


Det skal sies at vi for tre dager siden foretok enda en omplassering. Nå er skuvsenga byttet ut med sprinkelsenga igjen, men det har jeg ingen bilder av enda. Litt ferskt altså - at lilleknert har kommet på eget rom.


Gardina er en dyr affære, men vi angrer ikke et sekund. Sydd på mål i en fin gardinbutikk og med god lift-teknikk. Den har lystett stoff ytterst og pent stoff innerst.


Stoffet er håndplukket de luxe! Elsker det! Lyse, vertikale striper i turkis-blå og med brune "stiple-linjer" på hvite felt innimellom.


Litt humør og humor hører med blant alt det nostalgiske. En lubben hund ved navn Gilbert (kompisen til kosekaninen Sniff som dere antagelig har sett på bilder av Jesper), sitter "sammentrøkt" i en bitteliten Maileg dukkevogn. Gilbert akter ikke å slanke seg, for å si det sånn.

(Nå skal jeg ut å jogge, så oppdaterer innlegget senere i kveld eller i morgen. Tror et par bilder gjenstår... Innser dessuten at jeg bør ta noen bilder av knaggerekke, mitt siste bildeoppheng mm.)

Spør gjerne om du lurer på noe!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Nydelig! *sukk*

Harmonisk lykke/Christine sa...

Et utrolig delikat babyrom. Enig med deg at interiør tar tid - og blir vi egentlig noen gang helt ferdig?
God pinse!
/Christine

Pernille sa...

Så nydelig barnerommet til lillegutt er!!! Nostalgisk og koselig - akkurat slik jeg også liker det. Har en lignende skuvseng selv som skal under malingskosten ganske snart. Ikke lenge før barnerommet her er så å si ferdigsstilt nå. :) Er så koselig å dille og dalle der inne. Hvor er forresten den fine uroen over sengen fra? Likte den!

Fortsatt god pinse!
Pernille

annikken sa...

Så utrolig fint rom han har! Duse, gode farger. Likte fargen på stolen så godt. Og gardinene!

Leiligheten vår er også full av innebygde skap...det ble jo veldig fint å male inni. Skal vurderes her og:)

Anette {foreldremanualen} sa...

Nydelig - lekre farger! :-)

Linda sa...

Kjempe flott rom,mange tips hær :) er på leting etteren slik seng,noen ide om hvor disse finnes?syns jeg har leita overalt!

Anja - Min hverdag sa...

For et vakkert barnerom ! utrolig flott!:)
Holder selv på med barnerommet nå,morsomt å se hvordan andre har valgt å gjøre det:)

Randi Sundmark Sagvolden sa...

Hei! Husker du hvilken gardin/stoff-butikk som laget liftgardinen? Jeg synes den er nydelig, og planlegger noe lignende på vårt gutterom! :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Antall besøk på bloggen