søndag, mars 14, 2010

Oppskrift på himmelske cookies med sjokolade og hasselnøtter


Fra fabulering til cookies. Jeg har nemlig lyst til å dele en dryppende deilig oppskrift med dere. Jeg er ikke typen som bestiller cookies til på kafé. Synes ofte det blir for tørt og kjedelig eller fett og kvalmende. Det er sjeldent jeg kjøper kjeks i butikken også. Men - da min gode venn, Miriam (omtalt HER) hadde med en søt, hjemmebakt presang sist hun var på besøk, ble jeg solgt. Tror dette må være de beste cookies'ene jeg noen gang har smakt. De gikk ned på høykant, for å si det slik! Det gjorde de også da jeg bakte en porsjon til barseltreff nylig.

Denne oppskriften stammer altså fra en snerten ung kvinne på Kolbotn, som igjen har funnet den i et blad en gang hun satt på kafé. Dra opp armene og finn fram bakebolle! Denne oppskriften gjør deg til årets vertinne.

COOKIES MED SJOKOLADE OG HASSELNØTTER

24 stk / 165 grader / 8-10 minutter

110 g temperert smør
110 g brunt sukker
100 g sukker
2 egg

* Dette piskes luftig.

125 g mel
110 g havregryn (kvernet)
1/2 ts salt
1/2 bakepulver
200 g melkesjokolade
65 g grovhakkede hasselnøtter
65 g grovhakkede mandler

* Blandes i og røres sammen. Deigen skal være tykk og klissete i konsistensen.



Her er noen tips (vel, primært anti-tips...) basert på mine erfaringer:

* Jeg brukte stavmikser for å kverne havregryn. Ikke gjør det. Det var en spenstig opplevelse (!). Havregrynbiter føyk veggimellom, og det nystøvsugde gulvet var ikke lenger så nystøvsugd, nei. Sikkert lurt å bruke foodprosessor i stedet.
* Jeg hakket sjokolade, nøtter og mandler for hånd. Det var tidkrevende og like spenstig som havregrynopplevelsen. Anbefaler også her å bruke foodprosessor.
* Jeg bruke en spiseskje, lagde klatter, la på stekebrett og klemte forsiktig en gang. Deigen flyter utover av seg selv, og cookies'ene blir myr større enn du tror. Mine ble 8-9 cm i diameter.
* Det er forskjell på ovner. Følg med fra og med 8 minutter. I min ovn måtte de stå 10 minutter.
* Kjekt å vite: De er veldig myke når de er nystekt, deretter stivner de noe. De blir likevel ikke typisk tørre/ harde kjeks. Denne halvmyke konsistensen er litt av greia!

LYKKE TIL!


8 kommentarer:

Karinaen sa...

Veldig fin blogg med masse spennende innhold. Jeg låner oppskriften på cookies og tenker at jeg må bake dem til påske eller noe ;) Takk for titten!

Ha en finfin søndag videre!

Klem Karina

Amelie78 sa...

Karinaen:
Velkommen :) Og takk for kjempekoselig kommentar! Lykke til med påskebakst! Jeg lover deg; du kommer ikke til å bli skuffet. Ha en finfin søndag du også!

Hilsen Am.

mie sa...

Hei du! Jeg snublet over oppskriften din (har ikke vært noen ivrig bloggleser/skriver sånn generelt på en laaang stund, men var innom igjen. Koselig å oppdatere meg litt på livet ditt! ; ), og fikk lyst til å prøve den sånn litt på sparket i går når vi skulle ha gjester! Jeg hadde ikke brunt sukker i annen form enn sukkerbiter, og de var STEINHARDE. Jeg klarte allikevel å male dem i en jernmorter, så vips hadde jeg brunt sukker allikevel ; ) Ikke hadde jeg hasselnøtter heller, så da kjøpte jeg likegodt sjokolade med hasselnøtter i. Funket fint det også! De ble virkelig kjempegode, såpass gode at min datter på kvelden ba: "Kjære Jesus. Takk for at mamma er den beste kokken i verden, fordi hun lager så gode cookies!" ; )

Mamma4 sa...

Dette så ut som en knalloppskrift:)
Baker noe lignende til jul.Helt herlig men blir av en eller annen grunn borte så fort;)
Dette skal jeg prøve.

Marianne sa...

Å guud, de så gode ut!
Og jeg som tenkte jeg skulle begynne å leve litt sunt...
Men må jo bare prøve disse :o)

Solveig sa...

Hei!
Desse cookies'ane var kjempegode :) Har delt dei med mange, som var veldig fornøgde. Takk skal du ha :)

Anonym sa...

Funker de å fryse?

Amelie78 sa...

Takk for fine kommentarer - sånn lenge etterpå :)

Til sistemann som lurte på om de funker å fryse: Det har jeg aldri prøvd, så jeg kan dessverre ikke uttale meg :) Kanskje det går an å google "fryse + cookies" (eller evt skrivsmåkaker)???

Lykke til!

Hilsen Amélie

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Antall besøk på bloggen