torsdag, mai 14, 2009

Tid for interiør: Kjøkkenet

Nå tenkte jeg det var på tide med et interiørinnlegg igjen. Som dere vet, er denne skriblersken veldig interessert i interiør, hun har bare ikke fått ånden over seg til å opprette noen skikkelig interiørblogg.


Vi pusset opp hele 1.etasje i 2008 (fra mars til september, inklusiv litt småpjusk og maling i desember). Kjøkkenet var det siste rommet vi tok - og kanskje det aller mest kjærkomne å få på plass.

Før oppussingen var kjøkkenrommet et salig sammensurium av farger fra 60-og 70-tallet, upraktiske løsninger og dårlig utnyttelse av plassen. Blandebatteriet til vasken dryppet, de pålimte skuffefrontene fra 80-tallet hadde begynt å falle av, og tapetet hadde fått nye mønstre i form av flekker. For å oppsummere det kort - vi gledet oss til nytt kjøkken! Bildene til venstre og under gir et lite innblikk i hvordan det gamle kjøkkenet så ut. Det er min kjære lillesøster som er linselus.


I begynnelsen av august-08, tok vi fatt. Ting måtte rives, det elektriske måtte skiftes ut og planlegges nøye. Vi skulle ha nye gipsvegger, panel i taket, nytt tregulv, lister og gerekter. Nedenfor kan dere se noen bilder fra ut-med-det-gamle-kjøkkenet-prosessen.


Mr Amélie i full vigør med brekkjernet (eller kujonen, som jeg kaller den. Har alltid tenkt at en slik en heter kujon, men min kjære ler rått og mener det må være noe helt annet. Er kujon bare et oppkallingsord? Som i "du er en skikkelig stor kujon"? Hm.)


Under tenkes og jobbes det med det elektriske...


La oss heller hoppe til interiørarkitektens hode - nemlig mitt. Vi ønsket et koselig, praktisk kjøkken med større romfølelse, landlig stil og et lyst inntrykk. Ikea-kjøkken var selvskrevet. Det er både holdbart og prisgunstig, og vi har ikke angret et sekund!

Valget falt på Faktum med Ädel-fronter, og vi valgte integrerte løsninger mht hvitevarer. Planleggingen av selve kjøkkenet startet med håndskrevne tegneutkast som videre ble prøvd ut i Ikeas tegneprogram. En ting man skal vite når man kjøper Ikea-kjøkken, er 1. at man bør ha gode ideer selv, og 2. at ting avhenger litt av at man får hjelp av rett person der inne. Vi erfarte at det var veldig forskjell på kompetansen. Det kan være lurt å snakke med to forskjellige "konsulenter".

Her er et bilde av kjøkkenet knipset fra julen-08. Trykk på bildet for å se det større :)


Der det tidligere hadde vært benkeplate, overskap osv, valgte vi altså å lage en helvegg med høyskap, integrert komfyr, mikrobølgeovn og kjøleskap. Vi slipper støvtørking på toppen av overskap, og tingene vi bruker mest befinner seg i store skuffer som kan dras ut. I forkant var vi spent på hvordan vi ville oppleve det å ha kopper og stell i store skuffer. Til det har jeg én ting å si: Vi er storfornøyd! Det fungerer utrolig bra! Under et (mobil)bilde av det bredeste skapet:


Og så et lite innblikk i det smale skapet der vi har tørrvarer, krydder, kaffe, te o.l:


For øvrig:

GULV: Vi kom frem til at fliser ble for hardt/kaldt og tarkettfliser for "fake-aktig". Dermed ble det mest naturlig å kjøre heltre eik som ellers i 1.etasje. Det binder de ulike rommene sammen og gjør sitt i forhold til romfølelsen.

Gulvet var i utgangspunktet ferdigoljet, men vi ønsket et lysere inntrykk. Vi påførte derfor oljerens, pusset ned gulvet og oljet på nytt med en hvitpigmentert olje. Det gir gulvet et litt gammeldags utseende - akkurat slik vi ønsket det. Vi har behandlet benkeplaten i eik med samme type olje som gulvet.



FLISER ELLER EI? Med tanke på at vi heller ikke har overskap på den andre siden av kjøkkenet, ville vi få en ganske dominerende vegg over benken. Denne veggen er det første man ser når man kommer inn fra gangen. Jeg kom frem til at fliser ville se veldig hardt og "oversymmetrisk" ut; som et svært rutenett på veggen.

En boligreportasje i et blad og en putebrosjyre med fine bakgrunnsbilder, satte meg på ideen med å lage en hvitmalt murvegg. Drev en del research og gikk til innkjøp av såkalt "dekorflis" med vintage-design (som avkappet murstein). Ved å "børste" et lag med fliselim over murveggen, fikk vi en glattere struktur samtidig som mursteinene synes godt. Her er et bilde fra prosessen:


Og her et bilde etter at murveggen ble malt (med Jotun Easyclean).


Denne murveggen er vi både stolt av og superfornøyd med! Vi synes den løfter hele inntrykket av rommet og gir kjøkkenet et dempet, men likevel rustikk preg! Vasken er plassert under vinduet, heter Domsjö og er en dobbel porselensvask.


Vi er kjempefornøyd med også dette valget - spesielt i kombinasjon med den store Damixa Café-kranen med uttrekkbar tut. Anbefaler å bestille kran gjennom rørleggeren - det er billigere. (Bildet under skal på sikt byttes ut med et som er tatt med vanlig kamera, og ikke bare mobil.)


Her er et bilde av murveggen etter at ventilatoren (fra Thermex) er montert - og med spot'ene på. Da ser man murstrukturen bedre.


Vi vurderer noen åpne hyller enten over vifta eller på veggen til venstre, men så langt har vi ikke kommet enda. Kjenner vi trenger laaang betenkningstid på det. Noen ganger synes jeg denne delen av kjøkkenet mangler det lille ekstra (søte hyller med lysblå kopper og kar for eksempel), andre ganger liker jeg det rene og enkle preget. Vi får se, vi får se!

På bildet under ser du en flik av kjøkkenet sett fra stua. Her driver Mr Amélie, broren min og jeg og fikser chips & dipp i jula (legg merke til den lille kulen på magen min). Vi har liftgardin i lin sydd på mål slik at den skal ligge inni vinduskarmen. Fiiint!


Her er et glimt av turtelduene som lager 3.juledagsmiddag. Pappa knipset det spontant i jula, og i etterkant har det blitt et av mine absolutte favorittbilder. Pendellampen over vasken er kjøpt på Lune Hjem, er laget av resirkulert glass og har riller.


Så til til slutt - den siste kroken av kjøkkenet som jeg er veldig stolt av. Vi fant ut at vi ville droppe spiseplass og heller ha en bardisk-aktig løsning. Dette for å gi rommet et mer luftig preg. En dag jeg var på Lune Hjem i Tønsberg så jeg et konsollbord. Plutselig fikk bordet - inni hodet mitt - høyere bein og ble til en bardisk. De rette beina - fortsatt inni hodet mitt - ble dreid, og jeg hadde ideen klar. Noen bilder av dreide bein fra finn.no, hjalp meg på vei. Med snekker som mann, handlet det mest om å designe bardisk-benken, gjøre klar målene og finne en mann som kunne dreie bein. Sistnevnte var ikke spesielt lett. Det er ikke mange som driver med slikt lenger. Han jeg omsider fikk kontakt med, havnet på sykehus på ubestemt tid (!), og dermed måtte jeg lete videre. Jeg fikk snusen i en pensjonert håndverker i Svarstad, og dermed var jeg klar. Vi komminiserte pr mail, jeg gav han mål og ideer, og han sendte meg bilde med teksten "Er det slik du mener?" tilbake. Vi betalte 400 kr pr bein, og slik ble det flotte resultatet. Hurra for Dreietrond!


Og bardiskbenken? Med maling og montering, ble den slik:

Krakkene er fra Ikea (Bosse) og koster 249 pr stk. Putene på toppen er også fra Ikea og koster 49 kr/stk. Jeg vil takke Tone med bloggen Amor Vincit Omnia som satte meg på ideen om å bruke disse krakkene. Skal prøve å finne fargekoden på malingen. Det er en nydelig grønn-turkis farge som vi OGSÅ er veldig fornøyd med! :)


Bildet er tatt i jula - da hadde vi ikke fått hengt opp rammene enda . Kjøleskapet vårt er rett til venstre for den konsollaktige bardiskbenken vårt, så benken blir flittig brukt til både kjapp smøring av matpakke og koldtbord til spis-når-du-vil-frokoster når vi har familie på besøk. Her står man nemlig opp til forskjellige tider :) Over bardiskbenken, har vi kjøkkenets eneste overskap. Her har vi stettglass, krus og mye annet.


 
Dette ble et laaangt innlegg, men jeg er nok altfor glad i å fortelle og gå "behind the scenes". Summa summarum - kjøkkenet er nok et av rommene vi er aller mest fornøyd med. Vi sier det stadig til hverandre. Ting fungerer så bra, vi vet hvor all ting er, og det er estetisk pent. Alt til en god penge!



14 kommentarer:

annikken sa...

WOW!!

Så utrolig fint dere har gjort og fått det! Liker alt fra kjøkkenfronter, belysning, gulv, murveggen og ikke minst bordet. Utrolig lekkert! Skjønner god dere er fornøyde!! Så fint det ble å male de IKEAstolene.

PS - neste gang du trenger en dreier si ifra - fetteren til mamma driver faktisk et dreieverksted på fulltid. Riktignok i Sandnes da. Men han lager masse fint! (Og nå fikk jeg inspirasjon til hvordan jeg kan bruke han!)

Karina sa...

Knallfint kjøkken, der alle detaljer er på plass og glir perfekt inn! Og jeg ELSKER bardisken deres med de nydelig dreide beina!! Jeg har selv vært på utkikk etter et slikt konsollbord til gangen. Kanskje jeg skal kontakte "Dreietrond", jeg også..Hehe!

Anonym sa...

Utrolig fint kjøkken amelie. jeg er veldig inponert. hadde vært supert hvis du finner fargekoden på barkrakkene for de var bare helt knall

hilsen flittig leser av bloggen din

Anonym sa...

Veldig fint kjøkken dere har fått i stand. Er imponert!! Og lykke til med den lille som snart entrer verden.

Hilsen en annen flittig leser av bloggen:)

Snuppelura sa...

Så fint! Ser ut som et koselig rom man vil tilbringe mye tid i :)

Elin Maria sa...

Fantastisk kjøkken! :) Jeg liker murveggen veldig godt. Har lagt merke til den på tidligere bilder også. Gir en litt sånn Middelhavsfeeling, som jeg elsker! Dere er kjempeflinke! :)

Og så må jeg bare legge til at det er så herlig med en kombinasjon mellom nytt/moderne og gammelt. Det er så vakkert når det er gjennomført.

Camilla Jørgine sa...

Å, fantastisk flott kjøkken!! Det har jo blitt totalt forvandla frå den gangen eg var der og vi hadde "konf.leir" hos din kjære mann :)
Virkelig, virkelig FINT!

Ang det med med å kalle brekkjern for "kujon" så kallar vi brekkjern for "kubein" der eg kjem frå (eller hvertfall i min familie...)og det kan jo likne litt på kujon, så då er vi liksom litt på samme side.
NB: Pappa er òg snekker, og kallar det kubein :)

Ha ei god helg og god 17.mai!

Merete sa...

Åh...nyyyydelig kjøkken!!
Sånt vil jeg også ha en vakker dag!
Tusen takk for tips!!

Kristine sa...

Så utrolig fint kjøkken dere har fått!!! Jeg likte det veldig godt! Virker som dere har en gjennomført og fin stil i huset! Kjekt du skriver litt fyldig:)
Ønsker deg masse lykke til nå framover:) Gleder meg til å følge deg og lillegutt videre:)

Sally sa...

Takk for masse inspirasjon! Vi bygger hus, eller dvs block wathne bygger huset vårt som skal stå klart neste sommer og jeg er allerede i full gang med planlegging av kjøkken. Muuvegg-ideen var helt super!! Har lyst å ha sånn mellom benken og overskapene...og stilig dreis på de ikea-krakkene også. Likte hele kjøkkenet..ble kjempefint og funksjonelt!

Hege sa...

Hei!
Så fine ben på konsollen!
Hvordan kan vi få tak i "DreieTrond"?
Takker for svar :)

Anonym sa...

Ja du kan jo kalle MEG kreativ (jfr kommentar på fb idag!) - men det er da JAMMEN meg du og!! og ikke minst utrolig FLINK på interiør! Jeg har gått 2år på "Interiør Design", og bare bøyer meg i støvet!! .... Ikke minst er du utrolig tålmodig og flink som orker å gjøre research og bruke tid på å få det så fint! Sånn som den murveggen! for ikke å snakke om dreide bein!... Må være ganske tålmodig og snill han mannen din og da, det gjelder ikke bare å "få det ferdig" liksom...! Litt styr gjør jo ting ofte verdt det, men det ække alltid lett gitt!.... Jeg vil gjerne ha det BÅDE veldig fint OG praktisk samtidig, og helst skal det da i tillegg bli FORT ferdig!..... Vel, som sagt - KJEMPEFINT kjøkken og resten av huset forøvrig! Jeg får liksom lyst til å bare være der hos dere jeg! Nyte vakre omgivelser, sniklåne kurvstolen din i hagen, drikke te med stearinlys på kvelden og prate... sluke til meg all visdommen din... ditt milde vesen som har så utrolig mange bra tanker... bare være...! :D kanskje jeg kan bli en katt, og være katt hos dere?! hehe :) ...... nei men seriøst! Jeg vet at ting er litt annerledes enn det jeg leser i arkivet fra 2-3 år tilbake.... men bare over de "årene" jeg har lest igjennom nå, føler jeg sef at jeg har blitt kjent med deg på nytt.. også ser jeg en rød tråd hele veien, og det er først og fremst ditt milde vesen, det gode og utrolig reflekterte og ekte mennesket du er! Du er virkelig bare så utrolig SKJØNN!! Jeg synes det er SÅ trist at du har måttet igjennom så mye vondt - at du har hatt det tøft i 20-årene osv.... SÅ godt å lese om at ting har blitt så mye bedre..., den positive undertonen i nesten alt du skriver..., om Mr. Amelie, bryllup og nå (der jeg er i arkivet) Jesper som snart blir født!:)........så blir jeg rykket tilbake til dags dato og hvor UTROLIG vondt og trist det er det som skjedde med Amelie... !! ..... Jeg tenker fortsatt masse på dere! <3 - samtidig har jeg innimellom en liten "virkelighetsflukt" inn i arkivet ditt og koser meg der! :) .... og det jeg da EGENTLIG ville si (som jeg jo har sagt, bare med veldig mange ord og kanskje litt mye rart innimellom!?! hehe) akkurat i DENNE kommentaren, var da altså: DERE HAR FINT HUS!!! DERE ER ET SÅ UTROLIG HÆRLIG PAR!! DU er en utrolig SKJØNN jente!!!! TAKK for at du er du!! :D Jeg har rett og slett blitt veldig gla i deg gjennom å lese bloggen din!! ..... jupps! ;) så - klemmer fra meg til deg! :) <3 Liv Torunn <3

Linda sa...

FOR et fantastisk kjøkken! (Nå angrer jeg på at vi ikke valgte adel kjøkken når vi kjøpte nytt Ikea kjøkken!)
Du har en fantastisk god smak! Må si at dere har vært veldig kreative og skapt en herlig atmosfære på kjøkkenet!

Klem Vestlandsmaur!

marteshjem.blogspot.no sa...

Har du funnet fargekoden på de krakkene du har på kjøkkenet? Kjempefin!!!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Antall besøk på bloggen