mandag, september 22, 2008

Hyllest til en kollega


Jeg har en kollega. Hun smiler blidt når du kommer inn i rommet. Hilser alltid. Titter opp fra det hun driver med. Hun engasjerer seg i samtaler og lytter interessert til dem hun måtte prate med. Jeg har aldri hørt henne baksnakke noen – verken foreldre, elever og kollegaer. Derimot er hun ytterst god på å fremheve folks sterke sider, komme med oppmuntringer eller en klapp på skuldra om ting skulle være litt tungt.

Hun er den type person som strekker seg langt for andre mennesker, som er dyktig i jobben og som gjør ting med hele seg. Hun er også taktfull overfor andre og har respekt for folks grenser. Kanskje det er fordi hun selv har vært gjennom tøffe ting de siste årene. For et slikt menneske kan jeg bare tenke meg hvordan det er å oppleve at man ikke strekker til og å være begrenset av utmattelse og plager.

Jeg har vondt av det hun opplever. Vondt av at de siste årene ikke har blitt helt som hun hadde tenkt. Hun er jo ærlig om åssen ting er. Selv om hun er blid og har et lager av go’ord for andre på lur, oppleves hun ikke påtatt eller falsk. Hun er ekte – og noen ganger er det lett å se at ting ikke oppleves så lett. Det er for meg utrolig at det går an å være så blid og god, så lite sytete og så forbilledlig, når hun egentlig jevnlig ligger nede for telling.

Dette er en hyllest til en god kollega som gjør arbeidsplassen min til et bedre sted å være. Mitt forrige jobbår, var av ulike grunner utfordrende. Da hjalp det å ha en kollega av hennes kaliber på samme arbeidsrom.

Kanskje er det like greit at lærere ikke gjemmer seg vekk på fancy enmannskontorer bak lukkede dører likevel? (Jfr Kontortanker.) I hvert fall når de er som denne kollegaen her! :)


Bildet over er tatt i hagen til min kjære kollega. Her hadde hun pyntet til sommerfest!

4 kommentarer:

Snuppelura sa...

Gode kollegaer er noe av det viktigste som finnes! Det er de som kan holde oss oppe gjennom vanskelige tider. Flott hyllest det der (og håper hun føler det samme i deg)! :)

Grete sa...

Det er virkelig godt at det finnes slike mennesker. At noen tar seg tid til å løfte hodet fra papirene og si "hei" når en kommer på jobb.Og så finnes det til og med noen som spør hvordan en har det, uten å forvente "bare bra" til svar. Ser for meg at du er en som sprer solskinn på arbeidsplassen din :)

Anonym sa...

Hei Amelie! Ville bare fortelle deg at Virrvarr har skrevet en kjempekoselig hilsen til deg (og noen til) på siden sin. Innlegget fra 21. sept.
http://www.virrvarr.net

Gå og ta en titt, du har visst fått enn sånn delt "award"- ting for den serien din om utbrenthet.

Det hjelper å skrive og dele om sine erfaringer, og ekstra morsomt når noen kvitterer med en hilsen på siden sin, og har hatt god hjelp. Du må være stolt!!!!

Tenkte bare at det var hyggelig at du ble oppmerksom på det, så det ikke raste deg hus forbi ;)

Beste hilsen
c.

Beate sa...

Så flink du er til å hylle de flotte menneskene du har rundt deg! Det skulle vi alle være mye flinkere til!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Antall besøk på bloggen